2015. november 14., szombat

A nyugalomnak lőttek

Múlt héten voltam Párizsban. A kávézókban amerikai turisták iszogatták a löttyüket, a madarak csicseregtek, a párizsiak fegyelmezetten álldogáltak a metrón. Én pedig meglátogattam néhány olyan kiállitást, amit sehol máshol a világon nem lehet. De lehet, hogy ennek a világnak most lőttek.
Elég a cimsort idemásolnom, hogy mi történt tegnap: http://index.hu/kulfold/2015/11/13/lovoldozesek_parizsban_meccs_kozben_legalabb_18-an_meghaltak/
Egy újabb Charlie Hebdo? Nem, mert ezúttal, amennyire én tudom, nem volt semmi értelme annak, hogy miért pont ott lövöldöztek, ahol. Talán csak egy magányos akció. Mindenesetre a probléma az, hogy Párizs mindig is a gyűjtőpontja volt mindennek, ami európai, és az afrikaiak, arabok beözönlése sem ma kezdődött. Egyszer rosszul választottam hotelt, és egy valamilyen afrikai közösség kellős közepébe érkeztem: este 11-kor doboltak, cigiztek, élték az afrikai életüket, és nem hiszem, hogy valaki is aludt abban az utcában 2-3 előtt, mikor végre elcsendesedtek. Akkor most azt fogom mondani, hogy menjenek vissza? Talán nem, de az látható, hogy az úgynevezett Európa nem létezik már. A svédeknél marokkói taxisofőr visz el a városközpontba, Párizsban a töménytelen afrikai a panelekben nyomorog, Londonban meg mindig is jelen volt az indiai ember. Most tegyük fel az öregedő kontinens lemezt? Pedig még Párizsban is volt olyan negyed, ahol megsértődtek volna, ha be kell zárni este a lakást.
Személy szerint is vannak fenntartásaim. Lausanne-ben, ami Svájc, két afrikai olyan rámenősen próbált lenyúlni, hogy örültem, hogy el tudtam futni. Voltak ott mások is, de nyilván nem láthatták, hogy pontosan mi történik. És olyan is volt már, hogy egyszerűen nem értettünk egyet valamiben, és marhára nem értették, mi a bajom velük.
Évek, évtizedek óta hallgatjuk, hogy fogadjuk el a másságot, hogy Európa nyitott, meg efféléket. Sajnálom, de most én sem tudom azt mondani, hogy ez vezet valahova. Szeretném visszakapni a Párizsomat, kávéházastól, művészetestűl, és mindenki, aki rombolni akar, menjen máshová.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése