Gyorsan essünk túl a magyar pavilonon, hogy
aztán érdekesebb dolgokról beszélgethessünk végre. Az a helyzet, hogy Velence
Guardini részén, kicsit arrébb a belvárostól van egy szép zöld park, és abban
van egy központi épület, mellette pedig sok-sok nemzeti pavilon a
legkülönfélébb népeknek. A magyar a központi pavilon és az izraeli között van,
egy szecessziós épület. Még emlékezhetünk arra, hogy 2007-ben az a csoda
történt, hogy Andreas Fogarasi nyerte a biennálé diját régi kultúrházak
videóinstallációjával.
Az idei kiállitásról nincs mit mondani.
Eleve az is neheziti a befogadást, hogy nem úgy működünk, hogy bemegyünk a
magyar pavilonba, értelmezzük és hazamegyünk, hanem megpróbáljuk végigjárni az
összes helyszint, fáj a lábunk, a fejünk zsong a sok kiállitástól, és ebben a
zajban kéne hatnia a kiállitásnak. De nem hat.
Nézzük a kritikákban már felmagasztalt
kitűző installációt. Ezzel az a baj, hogy egy nagy falra került, ahol eltűnik. Lehet,
hogy egy lakótelepi szobában nagynak hatott a rengeteg kitűző, de ilyen
környezetben eltűnik, és ha jobban megkapargatjuk, mi is benne a poén? Kitűzők,
nagy ügy. Értem én, hogy a szöveg
szerint a bejáratnál látható peace on earth, vagyis békét a világnak szövegnek
arra kéne rezonálnia, hogy a kitűzők a szivárvány szineivel pont az elfogadást
jelképezik, bloáhh. Ez gagyi. Nem kevésbé értelmetlen a konfliskocsi, amiről
megtudhatjuk, hogy valójában a vidámparki óriáskerék egy szelete, de hogy ez
miért függ össze bármivel is, nem tudjuk. Aztán megjelenik az óriáskerék
motivum egy videónál, ahol azt mutatják be, hogy egy hatalmas óriáskerékben
fogunk lakni az űrben. Forog a kerék, és többet erről a kiállitásról akkor se
tudnék mondani, ha karakterre fizetnének.
Aha... hát... és ez "A" magyar ezek szerint. Lehet, hogy kellett valami nagyon semleges és nagyon globális és nagyon semmitmondó. Egy nagy takaró, ami alatt nem látszanak a veszekedések. Nem mintha a peace on Earth nem lenne épp elég aktuális. Dehát nem mindegy, hogy. Nyilván.
VálaszTörlés