A következő időszakban megpróbálom
végigkövetni, hogy jutottunk el mondjuk Picasso gyerekkori lovasrajzától Jeff
Koons porszivóihoz. Én magam is hosszú utat jártam be, mire megértettem azt az
elképesztően szines és érdekes utat (mármint egy részét nyilván), amelynek
végén itt állok egy rózsaszin lufikutya előtt, és mégis tetszik.
Az első axióma az, hogy a művészet
megértéséhez (is) foglalkoznunk kell vele. Ez teljesen evidens mondjuk a
matekban, hiszen ha nem tanulok meg integrálni, akkor nem fogom érteni a Fermat
sejtést (sem). Mégis sokan azt várják, hogy ránézzenek egy képre és egyből a
gyönyörtől elalélva éljenek tovább, ami nem megy.
Egy másik alap axióma, hogy a művészek
hatnak egymásra. Annak idején, ha már Picasso-ról beszélünk, az ő képei nem
születtek volna meg, ha nem lett volna mondjuk az impresszionizmus, ami
felszabaditotta a festőket a valóság ábrázolásától. Monet vizililiomai. Georges
Braque és a szürrealizmus. A dada. A futurizmus. Picasso maga is alakitotta
ezeket az irányzatokat, de az is biztos, hogy azok is hatással voltak rá. És ez
igy van most is, vagyis a kortársban is nagyon sok utalás van, sokszor szintén
kortársakra.
Az is fontos, hogy a múltról milyen
információink vannak. Olvastuk-e Warhol vagy Keith Haring naplóját, Rothko
irásait, voltunk-e mondjuk a Tate Picasso kiállitásán, a new york-i Momában,
Párizsban itt-ott. Axióma az is, hogy a múlthoz mindig kevesebb infónk van,
hiszen az akkori művészek 90 %-át nem ismerjük, és sokszor esetleges, hogy mi
marad fent (volt ugye egy világháború, sőt kettő). Kurátorok választják ki
nekünk, hogy mit ismerhetünk meg a múltból, és azok milyen kapcsolatban vannak
egymással. Jó ez? Vagy óhatatlanul konstruált múltot hoz létre? A válasz
mindkettőre lehet igen. Ehhez az úthoz egy nagyon fontos lépcső az újranyitott
Picasso múzeum.
Azonban a megközelitésünkkel akad egy kis
gond. A fentiek alapján ugyanis úgy tűnik, hogy a párizsi Picasso múzeum meglátogatása
egyfajta kötelező irodalom, egy Mikszáth regény, amin át kell rágnunk magunkat,
mielőtt Nick Hornby-t olvashatnánk. Különben is: ezt a nevet mindenki ismeri,
ettől nem tűnünk művészetértőnek, nehéz vele felvágni barátok előtt. Kicsit úgy
van ez, mint...hm, mondjuk Karinthy. Mindenki ismeri őt, de mégis, lehet róla
újat mondani, arról nem is beszélve, hogy azért nem hiszem, hogy mindenki
olvasta a teljes életművet a Tanár úr kéremtől a szatirákig, a kávéházi
szösszenetektől a Hogy lettem iró novelláig (a hangyák). Igen, jó lesz ez a
párhuzam: Picasso festett Igy irtok ti-ket, vicces novellákat, még tragédiákat
is. És ami még nagyon fontos: ugyanennyire élvezte is az alkotást.
Rajzoljuk akkor föl, hogy mettől meddig ér
ez az iv: vannak korai portrék lánykákról. Aztán szürrealizmus hatására
jelzésszerűek lettek a testrészek. Kipróbálta a kockákból összerakott látványt,
végül eljutott a Picasso-s, már újrakomponált látványhoz, ahol mégis
felismerhető, hogy kit is ábrázol. Szobrokat is készitett, ezeken térbe ültette
át a festészeti elképzeléseit. Rengeteg portrét festett. Aztán ott a Guernica,
a szinte fekete-fehér óriási kép a háború borrzalmairól (ami Madridban
látható). Emellett rajzai is jelentősek. Abbahagyom a felsorolást, mert
látszik, hogy abszolút meghatározó személye volt a 20. század művészetének
(mondjuk eztt tudtuk eddig is).
Akkor tehát sétáljunk végig a kiállitáson?
Azt azért tudnunk kell, hogy Picasso egyrészt nagyon népszerű volt a
gyűjtőknél, vagyis teljesen elképzelhetetlen, hogy valaha is össze lehetne
hozni egy Picasso összest, de még akár a legjobb műveiből készült összest is,
nem is igen lehetne hol kiállitani, másrészt ahhoz, hogy teljes képünk legyen
róla, New York-tól Las Vegas-ig, Rómától Londonig kell bandukolnunk. Még Picasso
múzeumból is több van. Barcelona, Antibes, Malaga Párizson felül. Bécsben és
Washingtonban éppúgy találkozhatunk képével. Azt tehát ne várjuk, hogy teljes
képet kapunk róla. De, a titkos tippkönyvem, Brassai visszaemlékezése kapható
(franciául, de magyarul is megjelent itthon a 60-as években).
Maradjunk annyiban, hogy Picasso friss,
mintha tegnap festett volna utoljára. Ötleteiből festők egész generációja élt
meg és még most is továbbfejlesztik őket, tehát ne arra számitsunk, hogy egy
poros gyűjteményt látunk. Sokkal inkább ötletek armadája jön szembe, eszünkbe
fognak jutni más festők, és én speciel többször is felnevettem, mert botor
módon úgy emlékeztem Picasso-ra, mint egy fontos festőre, pedig Picasso vicces
és ötletes.
Azt gondolom, hogy Picasso a kulcs a 20. és
még a 21. századi művészethez is. Ha őt megértettük, akkor léphetünk tovább
Warholra vagy bárkire. Ebben a kontextusban máris nem olyan zavaró az a 10
euró, amit ehhez a felismeréshez kérnek...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése