Egyszer majd talán lesz egyszer egy "csak" avantgárd kiállitás, ahol a csajok ugyanúgy szerepelnek, mint Tót Endre vagy Daniel Spoerri, addig viszont tegyük fel azt a kényelmetlen kérdést, hogy a női szakasz, ha lemossuk róla a nőiséget, van-e olyan érdekes, mint egy általános kiállitás lenne. Ebből az időszakból az abszolút kedvencem a Jeter Dieu, igen Tót Endre is, vagy épp ez, Orlan műve:
Baiser de l'artist, vagyis csókold meg a művészt. Ez egy gipszből öntött női torzó, ami mögé beállt a művész, és 5 frank leszurkolása után jöhetett a puszi, márha ehhez volt bátorsága az alanynak. Ha ezt egy pasi csinálja egy nővel, az visszataszitó lett volna, de igy szimplán ironikus. Ez a szó amúgy is igen megfelelő a műalkotások egy nagy szeletére: az utolsó vacsora kortárs nők portréinak ráragasztásával, vagy épp Ladik Katalinnak a kifigurázott mimikájával. Aztán persze igen nagy számban fordul elő olyan mű, amely a női testet próbálja kivenni a nyálcsorgató végzet asszonya szerepből. Érdekes, hogy amikor múltkor New York-ban hasonló tematikájú képeket láttam, ott nagy számban volt konyhai eszközökkel végrehajtott nem rendeltetésszerű használat, mintegy mutatva ezzel is, hogy a nők kiszabadultak a konyhából.
A kiállitás megáll a saját lábán, önmagában nem hiányzik Warhol és a többiek, de azért ott motoszkál bennem a kisördög, hogy mi lett volna, ha a feminista műveik helyett egyszerűen megpróbáltak volna bármi mást késziteni. Vajon azt is hasonló kiállitáson mutatnák be?
2016. november 19., szombat
2016. november 12., szombat
A fotó vége Pesten
Hova tűnt a fotóhónap? A Párizsból indult programsorozat célja a fotó helyzetbe hozása, ilyenkor a fél város plakátoktól hemzseg, rengeteg galéria örömmel fogadja az ingyenreklámot, amit az esemény jelent. Pesten is volt ilyen, portfolio konzultációval, kiállitásokkal. Idén már nincs.
Pedig Bécsben külön honlap sorolja a százötven helyszin fotó témájú kiállitásait, sőt egy ügyes húzással Pozsony és Bécs együtt tartja a portfolio konzultációt, emellett persze Pozsonyban is programok sokasága fogad. Nálunk? Semmi.
Namost lehet szidni bőven a Szamódy Zsolt féle fotószövetség munkáját, én is megtettem nem is egyszer, hiszen kihagyott lehetőségek százai, a fotó elfogadottságának teljes semmibevétele jellemezte, de most már azt is kimondhatjuk, hogy akkor volt jobb. Mert ugyan mit tett hozzá a mostani, Baki Péter - aki pedig nagy név a szakmában - jellemezte korszak? Megmondom: pusztitást.
Pedig nehogymár elfelejtsük, milyen fontos is volt a fotóhónap. Mindenki megélénkült, a nagy nevekkel le lehetett ülni fotóról beszélgetni, pezsgett a fotóház. Lehetséges, hogy akik ott voltak, azok már rég Bécsben járnak kiállitásokra? Vagy még messzebb? Nem szép dolog elszabotálni egy fotófesztivált, ezt már nem lehet kimagyarázni.
Pedig Bécsben külön honlap sorolja a százötven helyszin fotó témájú kiállitásait, sőt egy ügyes húzással Pozsony és Bécs együtt tartja a portfolio konzultációt, emellett persze Pozsonyban is programok sokasága fogad. Nálunk? Semmi.
Namost lehet szidni bőven a Szamódy Zsolt féle fotószövetség munkáját, én is megtettem nem is egyszer, hiszen kihagyott lehetőségek százai, a fotó elfogadottságának teljes semmibevétele jellemezte, de most már azt is kimondhatjuk, hogy akkor volt jobb. Mert ugyan mit tett hozzá a mostani, Baki Péter - aki pedig nagy név a szakmában - jellemezte korszak? Megmondom: pusztitást.
Pedig nehogymár elfelejtsük, milyen fontos is volt a fotóhónap. Mindenki megélénkült, a nagy nevekkel le lehetett ülni fotóról beszélgetni, pezsgett a fotóház. Lehetséges, hogy akik ott voltak, azok már rég Bécsben járnak kiállitásokra? Vagy még messzebb? Nem szép dolog elszabotálni egy fotófesztivált, ezt már nem lehet kimagyarázni.
2016. november 11., péntek
Médiahálózat és gerillalányok a Tateben
Jöjjön már végre egy tökös csaj és mondja ki, amit senki sem mer! És jött. Az eredmény egy világszerte ismert kép lett, ez: http://www.tate.org.uk/art/artworks/guerrilla-girls-do-women-have-to-be-naked-to-get-into-the-met-museum-p78793
Valójában manapság jobban szükség van hasonlóan könnyen érthető üzenetekre, mint valaha. A művészet tele lett teljességgel érthetetlen művekkel, elég csak megnézni az általam amúgy nagyra becsült Mauer Dóra képeit - értem én, hogy geometria formák és szinek variációt festi, csak éppen az összes képe tökugyanolyan. Sajnálom, de ki kell mondani dolgokat.
A guerilla girls szemléletes sorozatban fejtette ki, életszagúan és érthetően, hogy mi a baj a művészeti életben. Hány nőnek volt egyéni kiállitása az elmúlt évben new york-i múzeumban? Egynek. A nők 2/3-át keresik a férfiak pénzének, de a női művészek csak 1/3-át kapják. A női művészlét előnyei: nem kell a siker nyomása alatt dolgozni. És igy tovább. Szemléletes, erős és érthető. Biztosan ki lehetett volna találni egy pénzhalmot, esetleg széket, ami háromszor akkora egy férfi változatban, de igy erősebb.
Ugyanakkor egyszerre inspiráló és rémisztő is. Inspiráló, mert folyton újabb és újabb ötletek jutnak eszembe, hogy lehetne még kivitelezni ezt az üzenetet. Rémisztő pedig azért, mert láttam, ahogy a fiatal művészpalánták (és többségükben csajok!) jókedvűen bementek a Tate-be, majd elolvasva a gerilla lányok üzenetét, egyszerre mérgesek és frusztráltak lettek. Még jó hogy! Az üzenet egyszerű: csaj vagy? Hagyd abba!
Én csak abban bizom, hogy minden lány mégsem lehet autószerelő. Ott van...Izé..Marina Abramovics! Ő pont tegnap dedikált a Tate-ben. Legközelebb róla irok. Addig is: ha csaj vagy...
Valójában manapság jobban szükség van hasonlóan könnyen érthető üzenetekre, mint valaha. A művészet tele lett teljességgel érthetetlen művekkel, elég csak megnézni az általam amúgy nagyra becsült Mauer Dóra képeit - értem én, hogy geometria formák és szinek variációt festi, csak éppen az összes képe tökugyanolyan. Sajnálom, de ki kell mondani dolgokat.
A guerilla girls szemléletes sorozatban fejtette ki, életszagúan és érthetően, hogy mi a baj a művészeti életben. Hány nőnek volt egyéni kiállitása az elmúlt évben new york-i múzeumban? Egynek. A nők 2/3-át keresik a férfiak pénzének, de a női művészek csak 1/3-át kapják. A női művészlét előnyei: nem kell a siker nyomása alatt dolgozni. És igy tovább. Szemléletes, erős és érthető. Biztosan ki lehetett volna találni egy pénzhalmot, esetleg széket, ami háromszor akkora egy férfi változatban, de igy erősebb.
Ugyanakkor egyszerre inspiráló és rémisztő is. Inspiráló, mert folyton újabb és újabb ötletek jutnak eszembe, hogy lehetne még kivitelezni ezt az üzenetet. Rémisztő pedig azért, mert láttam, ahogy a fiatal művészpalánták (és többségükben csajok!) jókedvűen bementek a Tate-be, majd elolvasva a gerilla lányok üzenetét, egyszerre mérgesek és frusztráltak lettek. Még jó hogy! Az üzenet egyszerű: csaj vagy? Hagyd abba!
Én csak abban bizom, hogy minden lány mégsem lehet autószerelő. Ott van...Izé..Marina Abramovics! Ő pont tegnap dedikált a Tate-ben. Legközelebb róla irok. Addig is: ha csaj vagy...
2016. november 10., csütörtök
Joanne története a londoni fotóházban (Simon Fujiwara)
Hatásos kiállitás ez. Az ember belép, meglátja az óriási lightboxokat és az elsőre igencsak kellemesen kinéző hölgyeményt, és egyből megnyugszik, elkezdi szakértő szemmel vizsgálni az idomokat..No de miért néznek rá hátulról olyan keményen azok a feminista nők a vetités mögül?
Hátrasétálok, és a megvető pillantásoktól nem zavartatva magam megállok a film előtt (nem mernék leülni, de amúgy is tele a pad morgó nőkkel. Ránézek a filmre, és akkor leesik. Joanne, a film főszereplője éppen egy pr ügynökségben magyaráz egy fickónak, aki nem érti, hogy Joanne mit akar. A nő pedig elég érthetően fogalmaz: új stilust, új identitást szeretnék kommunikálni, ami nem arról szól, ahog kinézek, hanem amit teszek. A fickó ismételgeti a mondatot, de széttárja a kezét, nem tud segiteni. A nők a padon fújognak, én meg próbálok láthatatlanná válni.
Amiért a csajok berágtak, az teljesen érthető. Joanne művészeti tanár, mellesleg kick-box bajnok, és egy végtelenül kedves és céltudatos nő. Viszont egy tanitványa egyszercsak meztelen fotókat publikált róla, ami igen kellemetlenül érintette. Kellemetlenül? Ha a teámba véletlenül cukor helyett sót teszek, az kellemetlen. Ha esetleg otthon hagyom a sapkám egy hideg napon, az is. De az, hogy egy tanárról pucér képeket osztanak meg, és ez kitudódik (és persze nem pucér fickó, naná), az nem kellemetlen, inkább megalázó, fájdalmas, dühös, szikrázó. Elképzelhetjük, ahogy elkezd egy órát, a harmadik sorban kis pusmus, igen, ő az, figyu átküldöm a linket, majd utána már mindegy is, mit akart Joanne mondani.
És közben ez a nő hatszázadszor is megpróbálkozik azzal, hogy átvariálja valahogy a stilusát, kommunikációját, hogy ne a pucért lássák benne, és nem sikerül. Nem és nem.
Hátrasétálok, és a megvető pillantásoktól nem zavartatva magam megállok a film előtt (nem mernék leülni, de amúgy is tele a pad morgó nőkkel. Ránézek a filmre, és akkor leesik. Joanne, a film főszereplője éppen egy pr ügynökségben magyaráz egy fickónak, aki nem érti, hogy Joanne mit akar. A nő pedig elég érthetően fogalmaz: új stilust, új identitást szeretnék kommunikálni, ami nem arról szól, ahog kinézek, hanem amit teszek. A fickó ismételgeti a mondatot, de széttárja a kezét, nem tud segiteni. A nők a padon fújognak, én meg próbálok láthatatlanná válni.
Amiért a csajok berágtak, az teljesen érthető. Joanne művészeti tanár, mellesleg kick-box bajnok, és egy végtelenül kedves és céltudatos nő. Viszont egy tanitványa egyszercsak meztelen fotókat publikált róla, ami igen kellemetlenül érintette. Kellemetlenül? Ha a teámba véletlenül cukor helyett sót teszek, az kellemetlen. Ha esetleg otthon hagyom a sapkám egy hideg napon, az is. De az, hogy egy tanárról pucér képeket osztanak meg, és ez kitudódik (és persze nem pucér fickó, naná), az nem kellemetlen, inkább megalázó, fájdalmas, dühös, szikrázó. Elképzelhetjük, ahogy elkezd egy órát, a harmadik sorban kis pusmus, igen, ő az, figyu átküldöm a linket, majd utána már mindegy is, mit akart Joanne mondani.
És közben ez a nő hatszázadszor is megpróbálkozik azzal, hogy átvariálja valahogy a stilusát, kommunikációját, hogy ne a pucért lássák benne, és nem sikerül. Nem és nem.
Feminizmus hét a blogon
Úgy alakult, hogy ebben a hónapban Londonban sok kiállitás a nők, egészen pontosan az egyenlőség melletti harcért küzdő nők körül forog. A Tate-ben szinte kiszúrja a szemünket a Guerilla Girls plakátja arról a bizonyos a nők 85 %-a meztelen a Metropolitan múzeum képein, a fotóházban megismerhetjük Joanna történetét, akinek az életét tönkretették meztelen fotóinak közlésével, sőt a feminista avantgárdról is komoly kiállitással emlékeznek meg.
Hogy is van ez? Szükség van még mindig feminizmusra? Nem lejárt lemez ez már?
Az Art Review legfrisebb top 100-as listáján, amelyen a legbefolyásosabb művészeti embereket sorolják, az első csaj a 7. helyet szerezte meg. Ő Hito Steyerl, amúgy 18 éves, és a berlini biennálén robbant be a köztudatba. Azért az biztos, hogy ez a helyezés inkább a kedvességnek szól, hiszen előtte pl. Larry Gagosian végzett, aki egy komplett galériabirodalmat irányit sok milliárd dolláros forgalommal. A következő a 11. Beatrix Ruf. Ő a holland Stedelijk múzeum igazgatónője, érdemei mellett szabadjon megjegyeznem, hogy a Stedelijk minden erénye mellett is a másodvonalbeli múzeumok sorába tartozik, mondjuk egy Pompidou vagy Tate mögött...
De nem is kell ilyen listákat nézegetnünk. Ugye senki sem gondolja, hogy egy csajszinak ugyanakkora esélye van a művészeti, mit művészeti, általánosságban az életben?
Amig ez igy van, addig tovább kell dolgoznunk a kérdésen.
Hogy is van ez? Szükség van még mindig feminizmusra? Nem lejárt lemez ez már?
Az Art Review legfrisebb top 100-as listáján, amelyen a legbefolyásosabb művészeti embereket sorolják, az első csaj a 7. helyet szerezte meg. Ő Hito Steyerl, amúgy 18 éves, és a berlini biennálén robbant be a köztudatba. Azért az biztos, hogy ez a helyezés inkább a kedvességnek szól, hiszen előtte pl. Larry Gagosian végzett, aki egy komplett galériabirodalmat irányit sok milliárd dolláros forgalommal. A következő a 11. Beatrix Ruf. Ő a holland Stedelijk múzeum igazgatónője, érdemei mellett szabadjon megjegyeznem, hogy a Stedelijk minden erénye mellett is a másodvonalbeli múzeumok sorába tartozik, mondjuk egy Pompidou vagy Tate mögött...
De nem is kell ilyen listákat nézegetnünk. Ugye senki sem gondolja, hogy egy csajszinak ugyanakkora esélye van a művészeti, mit művészeti, általánosságban az életben?
Amig ez igy van, addig tovább kell dolgoznunk a kérdésen.
2016. november 9., szerda
Az év kiállitása Londonban: Absztrakt expresszionizmus
Kiváncsiak vagytok, mi volt az év kiállitása idén? Ez.
A Royal Academie Londonban a Picadilly Circus mellett már eddig is összehozott néhány nagyon jó kiállitást, de ez..
Na jó, azért nem kell hasraesni. Amikor a Tate-ben először láttam Cy Twombly képet, vagy amikor az első Pollock képet láttam New York-ban..Az első Sam Francis képet Párizsban... Barátom, ahhoz képest ez a tárlat maga az unalom. Hiszen már tudom, hogy milyen egy Pollock kép. Aki még nem látott élőben, annak sejtelme sincs róla, milyen érzés. Igen, lehet képeket nézegetni róla, sejtelmesen hümmögni, vagy röhögni a megtervezettségen - Pollock állitotta, hogy megtervezi a képeit, majd elpöckölt egy adag festéket..és mégis neki van igaza...- ezzel együtt ez egy olyan élmény, amit mindenkinek át kellene élnie egyszer. Valahogy úgy, ahogy érdemes átélni, ahogy egy vitorlás siklik veled egy tengeren, vagy ahogy először ütöd be a lyukba a golflabdádat pontosan az előirt 3 ütésből, vagy ahogy odalépsz egy csúcs Ferrarinak.
A fenti kép például 3 * 8 méteres. Miközben közeledsz hozzá, próbálod megérteni vagy átfogni a konpoziciót, ami nem fog menni, de érdekes játék felfedezni, hogy melyik vonal tűnik fontosabbnak a másiknál és miért. Majd 1-2 méterről előtűnnek a kép részletei, amelyekben bizony el lehet veszni. A képnek ugyanis rétegei vannak. Sok vonalat keresztez egy másik, és hogy melyik van felül, az nem véletlen. Azt is meg lehet figyelni, hogy a vonalak bizony hatnak egymásra, és bármelyiket is figyeljük, az bizony kapcsolatba kerül a többi vonallal. Bizony, hosszú perceket el lehet tölteni egy ilyen képpel.
Félre a szubjektivitással. A kiállitás lényegében jó tanuló módjára nem tesz többet, mint felmondja a már ismert leckét az absztrakt expresszionizmusról. Itt van Rothko, De Koonig, Still, Newman. Azt hiszem, itt van mindenki. De ha nincs is, ezzel a listával már el lehet indulni. Számomra pl. az is egy nagy élmény, hogy behatároljam, mi számithat még ebbe a stilusba, és szivem szerint sok 2000 körüli képet is beraknék, talán még Richtert is. A kiállitás nem vállalkozik ilyenre, kb 1970-ben végetér a dal, és az is egyfajta szemléletet tükröz, ahogy az utolsó teremben már majdhogynem a figuralitást gondolják a téma folytatásának.
Azért érezhető, hogy nehéz belekötni itt most bármibe is.
A Royal academie egyébként óriási, talán 8-10 méter magas termei remek hátteret adnak a képeknek, amelyek, mint emlitettem, szintén óriásiak. Nem égetik magukat 2 *3 méteres Rothko képekkel: a legkisebb is 4 * 6 méteres, a többi kép szintén nem aprócska.
Külön jópontot adok, amiért ismerik Sam Francist. A kedvenc festőmet rögtön két kép is képviseli, egyenként is megérte volna az utazást.
Az is hatalmas érzés, hogy immár ezek a maguk korában legalábbis vitatott értékű képek immár a művészettörténet részei. Még 20 év, és jön Warhol, talán a Velvet Revolver koncertvideóit fogják mutogatni ezekben a termekben. Ezzel együtt a képek önálló értékei nyomán, jár a maximális pontszám. Igen. Ha idén valaki csak egyetlen kiállitást nézne meg, ez legyen az.
A Royal Academie Londonban a Picadilly Circus mellett már eddig is összehozott néhány nagyon jó kiállitást, de ez..
Na jó, azért nem kell hasraesni. Amikor a Tate-ben először láttam Cy Twombly képet, vagy amikor az első Pollock képet láttam New York-ban..Az első Sam Francis képet Párizsban... Barátom, ahhoz képest ez a tárlat maga az unalom. Hiszen már tudom, hogy milyen egy Pollock kép. Aki még nem látott élőben, annak sejtelme sincs róla, milyen érzés. Igen, lehet képeket nézegetni róla, sejtelmesen hümmögni, vagy röhögni a megtervezettségen - Pollock állitotta, hogy megtervezi a képeit, majd elpöckölt egy adag festéket..és mégis neki van igaza...- ezzel együtt ez egy olyan élmény, amit mindenkinek át kellene élnie egyszer. Valahogy úgy, ahogy érdemes átélni, ahogy egy vitorlás siklik veled egy tengeren, vagy ahogy először ütöd be a lyukba a golflabdádat pontosan az előirt 3 ütésből, vagy ahogy odalépsz egy csúcs Ferrarinak.
A fenti kép például 3 * 8 méteres. Miközben közeledsz hozzá, próbálod megérteni vagy átfogni a konpoziciót, ami nem fog menni, de érdekes játék felfedezni, hogy melyik vonal tűnik fontosabbnak a másiknál és miért. Majd 1-2 méterről előtűnnek a kép részletei, amelyekben bizony el lehet veszni. A képnek ugyanis rétegei vannak. Sok vonalat keresztez egy másik, és hogy melyik van felül, az nem véletlen. Azt is meg lehet figyelni, hogy a vonalak bizony hatnak egymásra, és bármelyiket is figyeljük, az bizony kapcsolatba kerül a többi vonallal. Bizony, hosszú perceket el lehet tölteni egy ilyen képpel.
Félre a szubjektivitással. A kiállitás lényegében jó tanuló módjára nem tesz többet, mint felmondja a már ismert leckét az absztrakt expresszionizmusról. Itt van Rothko, De Koonig, Still, Newman. Azt hiszem, itt van mindenki. De ha nincs is, ezzel a listával már el lehet indulni. Számomra pl. az is egy nagy élmény, hogy behatároljam, mi számithat még ebbe a stilusba, és szivem szerint sok 2000 körüli képet is beraknék, talán még Richtert is. A kiállitás nem vállalkozik ilyenre, kb 1970-ben végetér a dal, és az is egyfajta szemléletet tükröz, ahogy az utolsó teremben már majdhogynem a figuralitást gondolják a téma folytatásának.
Azért érezhető, hogy nehéz belekötni itt most bármibe is.
A Royal academie egyébként óriási, talán 8-10 méter magas termei remek hátteret adnak a képeknek, amelyek, mint emlitettem, szintén óriásiak. Nem égetik magukat 2 *3 méteres Rothko képekkel: a legkisebb is 4 * 6 méteres, a többi kép szintén nem aprócska.
Külön jópontot adok, amiért ismerik Sam Francist. A kedvenc festőmet rögtön két kép is képviseli, egyenként is megérte volna az utazást.
Az is hatalmas érzés, hogy immár ezek a maguk korában legalábbis vitatott értékű képek immár a művészettörténet részei. Még 20 év, és jön Warhol, talán a Velvet Revolver koncertvideóit fogják mutogatni ezekben a termekben. Ezzel együtt a képek önálló értékei nyomán, jár a maximális pontszám. Igen. Ha idén valaki csak egyetlen kiállitást nézne meg, ez legyen az.
2016. november 2., szerda
Fűtés és művészet
A hir a következő:
Tisztelt Kolléga,a
Mai Manó Ház Napfényműtermében meghirdetett Születésnaposok
ünneplése, a fűtéshiány miatt az Operettszínház különtermében lesz.
No komment.Vagyis mégis.
A fotóművészek szövetsége minden évben a nagyon öregek és kerek évfordulójukat ünneplő fotósoknak tart egy apró ünnepélyt. Nincs ezzel semmi gond, ha majd 85 éves leszek, biztos én is elmegyek egy ilyenre. Ezek a rendezvények mindig a Mai Manó házban vannak, mert az a fotósok otthona.
Már egy ideje megfigyelhető, hogy a Mai Manóban valahogy mindenféle kiállitás van, de még véletlenül sincs olyan, ami egy fotószövetség tagé lenne, neadjisten egy csoportos kiállitás. Ezért aztán a fotószövetség kiállitásai - és nincs belőlük sok - művelődési házakban, templomokban, magánházakban, mindenhol van, csak épp a fotózás bemutatására szolgáló házban nincs. Ez érdekes.
Vajon az van, hogy a Mai Manó ház, ami azért valljuk be, egészen érdekes kiállitási ötleteivel erősen az érdektelenség mezejére tévedt, nem érdekli a dolog vagy inkább a fotószövetség annyira tehetetlen, hogy egy szülinapi banzájt se tud kivitelezni?
És milyen kontextusban érne össze az, hogy a legtöbb állami intézményben, ügyfélszolgálaton, már elnézést, de éjjel-nappal tárva nyitva az összes ablak, mert különben a melegtől pálmák nőnének az előtérben, addig a Mai Manóban nincs pénz fűtésre?
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)