Az a helyzet, hogy oltári nagy, hmm, elnézést, kakiban ülünk, és egyáltalán nem látszik, hogy van ebből kifelé. Muszáj beszélni egy kicsit erről, mert fontos. Arról van szó, hogy a belvárost átvette az önkormányzati parkolómaffia. Ez egy állami intézmény, és semmi más dolga nincs, mint megkeseriteni az autósok életét a belvárosban. Na jó, lehet azt mondani, hogy miért járok autóval a belvárosba. Egyrészt azért, mert a tömegközlekedés gyakorlatilag nem működik. A 4-es 6-os villamoson kivül nincs egyetlen járat sem, ami megfelelő sűrűséggel járna. Mondjuk este 9 után szeretnék Óbudára buszozni? Óránként 4 járat. Zuglóba trolizni? 5 járat. Ami azt jelenti, hogy 10-15 percet kell várakozni, na annyi idő alatt kocsival épp haza is értem (tömegközlekedéssel pedig még el se indultam!). Nem véletlenül hozom Párizst példának, ott a külvárosokba is jár a metró, képzeljük el, hogy Solymárra és Rákospalotára, Gödöllőre és Székesfehérvárra (igen, a B rer metró bőven több mint 60 km) egyaránt olyan metróval utazhatunk, ami max 5 percenként jár. És a városközponttól mondjuk a La Défense-ra 6 perc a menetidő, ez mondjuk a Deák Tér - Pólus center távolság.
Ok, tömegközlekedés nem, akkor miért nem biciklizek? Hát csak azért, mert már elloptak tőlem egy 100000 ft-on felüli bringát, és egyébként az összes! bringázó barátom szenvedett már sérülést. Ilyen szempontból érdemes megnézni a Nyugatitól a jászaiig tartó őrületet. Ja és rettenetesen büdös van, és bringásként én ezt szagolgatom. Kocsiban már kialakult a pavlovi reflex: bkv busz = belső keringetésre kapcsolás. Szóval autóval járok, mert nincs tömegközlekedés, és mondjuk munka után szivesen beugranék mondjuk a Nagymező utcába. A következő történik: az önkormányzat megpróbál minden parkolóhelyet beépiteni, lezárni, megszüntetni, miközben mélygarázs persze nincs. Tehát körözés van parkolóhely után. Ha sikerült megállni, még ki sem szálltam, máris ott egy parkolóőr, és elkezd megbüntetni, noha még ki se szálltam. Őt az nem érdekli. Ha tudom a mobilparkoló kódot, akkor azt bepötyögve megmenekültem, ha nem, akkor el kell ballagni egy automatához, visszamenni, majd bemenni az ügyfélszolgálatra töröltetni a büntetést, ahol még megpróbálnak úgy tenni, mintha bűnöző lennék.
Hogy megy ez Párizsban? A Pompidou központ alatt pl. óriási parkoló van, soha nem láttam hogy megtelt volna. Ha a jópofa bérautóval megyek, akkor eleve nincs parkolóköltség, hiszen benne van az autó árában.
No de miért baj mindez? Azért, mert én nem ipi-apacsot játszani megyek a belvárosba, hanem szórakozni, jól érezni magam, művelődni, galériát nézni. Máshogy fogalmazva: pénzt költeni. De remekül megvagyok nélküle, köszönöm. Mint ahogy megvagyok a Ludwig múzeum és társai minősithetetlenül béna programja nélkül. Érdekes, hogy kong az ürességtől az épület, hiszen a hozzám hasonló értelmiségi nagyon jól el tudja dönteni, hogy érdemes-e odamenni arra a programra. Nem érdemes, tehát nem megy.
A magam részéről a belvárost ezennel kerülendő helynek tekintem. Előbb megyek Párizsba, mint a Nagymező utcába.
Ja és azt tudtátok, hogy a Vigadó körül kamerákkal figyelik a járműveket, és ha valaki 1 centit kilóg, vagy rossz helyre állt, már megy is a lopóskocsi? Hopp, jut eszembe, a Vigadónál sincs dolgom...Hogy is hivják azt a gittegyletet, ami ott székel? Én nem tudom...
2015. április 23., csütörtök
2015. április 21., kedd
Könyvajánló: Perneczky Géza: művészet az ezredfordulón
Lassan eljutok oda, hogy művészettörténet helyett legfeljebb
történeteket érdemes mesélni, azt is csak olyanvalakitől, aki friss szemmel tud
ránézni a dolgokra. Csak persze ez a friss szem elég nehéz követelmény, ha már
valaki 25milliárd képet megnézett és abból mondjuk 10milliárdról véleménye is
van. Ezek a művészetértők- és az a vicc,
hogy néha én is csinálok ilyet, nem is vagyok rá büszke – végigmennek egy
kiállitáson, művészeti vásáron, vagy akár a Ludwig legújabb tárlatán, és
magukban közben sorolják a neveket, akiket utánoztak épp a kiállitók. Douglas
Copelandnek van is erre egy külön szava, ő történelem-mérgezésnek hivja az
olyan embert, aki már mindent megért, és éppen unatkozik is emiatt. Perneczky
Géza pont nem ilyen, és ez egy kisebb csoda. Ha találkozna vele valaki, akkor
is azonnal feltűnne, hogy mennyire nyitott és vidám személyiség (nem, most nem
fogom elmesélni mikor és hol találkoztam vele). Egyszerűen vannak azok az
emberek, akik mint mondjuk Karinthy, mindig talpra esnek, mindig van egy vicces
történetük, és ha épp nincsenek formában, akkor is elszórakoztatják a
társaságukat. Ő ilyen.
Aki most rohanna is a könyvesboltba, annak egy apróságot még
elárulok: a Rózsák nyesése cimű könyvvel kell kezdeni. Az ugyanis pontosan ezt
hozza: vidám, szellemes történeteket, rengeteg anekdotát, az egészet muszáj
egyszerre elolvasni (ezért érdemes hétvégén elővenni). A művészet az
ezredfordulón kicsit komolyabb, a hangvétel inkább tanáriasabb, vagyishát olyan
tanárias, aki nagyon jól tud mesélni, és épp nem akarja leadni JózsefAttilát,
hanem csak mondja. És ebből a mondjából nagyon gyorsan összeáll egy olyan
ismeretanyag, amit oda se figyelve egyszerűen felszedünk, megragad, mint a por
a cipőn, és ott marad. Nagyon nagy előnyben vannak azok, akik olvastak már
Perneczky Géza kötetet, az ajánlásom tehát egyértelmű…
2015. április 16., csütörtök
Fotósok 2.rész
Elhatároztam, hogy utánanézek, hogy a nagy
Várbeli fotókiállitás után két évvel mi történt azokkal a fotósokkal, akik ott
kiállitottak. Nem is azért, mert az a válogatás reprezentativ, vagy mert
valóban ez a 20 név fontos, csak azért, hogy ne kelljen gondolkodni a neveken.
Amit mondani akarok, az ugyanis nem a
névlista esetlegessége, hanem a nagy kérdésre adott válasz, miszerint mit
kezdenek a művészek azzal a helyzettel, hogy pár éve bizony nagyon kevés
galéria létezik, nagyon kevés lehetőséggel. Azt vártuk volna, hogy a kevesebb
galéria hirtelen több művésszel fog foglalkozni, ez azonban nem történt meg.
Mivel nagyon kevés új galéria indult, ezért ezeknek az embereknek nem túl jó esélyeik
vannak..Az előző részben már láttuk, hogy 8-ból csak 4-en aktivak, ennek
viszont nem csak az az oka, hogy megszűntek a galériák, néha az alkotók sem
tesznek meg mindent a sikerért. Következő fotósunk, Gyenis Tibor pont erre
példa. Ma már rendkivül furcsa és elfogadhatatlan, hogy nincs saját honlapja. A
fotografus.hu oldalon lévő oldalán pedig 2004-es a legutolsó bejegyzés. Ez egy
kicsit olyan, mintha ő utoljára 2004-ben lett volna aktiv. Ja nem, mert egy
google keresésre egy 2008-as kiállitása is feljön.
Kerekes Gábor a következő név. Ő sajnos
hosszú betegség után meghalt, utolsó pillanatig alkotott, a Fotóművészet lapban
lehet megtekinteni az utolsó sorozatát, ami azért eléggé hátborzongató. A
listában mindenesetre ő és Korniss Péter az, aki semmilyen listából nem
hiányozhatna, ez pedig nagy szó.
Korniss Péter már létrehozta az életművét,
a jelenleg Várfok Galériához tartozó művésznek nem kell már bizonyitania. Koronczi
Endre eléggé aktivnak számit, a Budapest Galériától a Capa központig elég sok
helyen látható, és friss dolgai is elérhetők. Kovalovszky Dániel még nagyon
fiatal és bizony neki a Várbeli kiállitás is megelőlegezett volt, azóta apró
lépéseket tett. Kudász Gábor Arion először is tanár a Momén, másodszor
mindannyian emlékezünk a Mai Manós kiállitására amely memorabilia néven futott.
Magyar Ádám nem itthon él már, ennek megfelelően jelen van a nemzetközi
vizeken, mondjuk most megnézve elég vicces, hogy a honlapján pont 2013-as a
legfrissebb bejegyzés…Azért ő elég aktiv, nem kell izgulni.
Misetics Mátyás szintén 2013-ban aktivkodott utoljára, vagy ha nem, akkor
az számomra láthatatlan. Ősz Gábor sem itthon él, eléggé aktiv, ő is halad a
saájt útján. Pecsics Mária is tanit, ezen kivül más aktivitása nincs, nem
megbántva őt nem ebben a ligában játszik. Péter Ildikó a Faur Zsófi galériában
állitott ki, amúgy is aktiv. Szabó Dezső a Vintage galéria után gyakorlatilag
az összes médiumban bemutatta már képeit, ő is megkerülhetetlen.Tóth György
régi motoros a szakmában, gyakorlatilag 2009 óta nem követhető az aktivitása,
bár lassan nyugdijas korba lép.
Összegezzünk egy kicsit. A 20 fotós közül: 11 aktiv, 8 nem aktiv, 1
meghalt. Négyen külföldön élnek és ebből a listából a 8 nem aktivból 4 csak a
kurátornak volt érdekes.. Máshogy fogalmazva: még egy profi kurátor is egy
csoportos kiállitás alkalmával majdnem a kiállitók felét a személyes
kapcsolatainak megfelelően hivta meg. A nagyon magas nem aktiv szám viszont azt
is jelzi, hogy a válság kapcsán nehezebb lett az érvényesülés, az alkotók közül
sokan külföldön dolgoznak, és aki itthon maradt,azok közül a fotósok fele nem
találta meg azt a galériát, amelyik képviselné. Nem könnyű tehát, az átlagnéző
mindebből leginkább azt veheti észre, már persze a bezárt galériákon kivül,
hogy folyamatosan új neveket kell megtanulnia.
2015. április 15., szerda
Játsszunk a nevekkel
Elővettem a magyar fotóművészet az új évezredben katalógust, ez az ami a Várban volt, és meglehetősen nagy visszhangot generált. Arra gondoltam, megnézhetnénk, mi történt az ott kiállitó alkotókkal.
Barta Zsolt dén nem mutatott aktivitást, vagy nem tudok róla, ő az azóta megszűnt Nessim Galériának volt oszlopos tagja. Ezzel együtt nem is emlékszem, mikor volt kiállitása.
Czigány Ákos szintén Nessimes, ha jól látom átment a Várfok galériába, de nem látok aktivitást.
Dezső Tamás. Róla épp az imént irtam, a londoni Photographers Gallery-ben lesz kiállitása, ő lesz a következő időszak legismertebb fotósa.
Eperjesi Ágnes ugyancsak aktiv, már idén is jelentős kiállitásai voltak. A tanárként is aktiv alkotó nem vesztette el a lendületét.
Esterházy Marcell főleg Párizsban ismert, kétségtelenül igen aktiv és fontso helyeken van jelen egyedüli magyarként.
Fabricius Anna az egyik legnagyobb reménységként számon tartva úgy tűnik, mégse tudja áthidalni az itthoni pangást, kiállitása nem volt, a honlapja nem elérhető.
Gábor Enikő szintén nem mutatott semmilyen aktivitást, kicsit úgy tűnik, számára az a kiállitás volt élete csúcspontja.
Gerhes Gábort nem kell félteni, immár hosszú évek óta folyamatosan alkot, kiállit, jelen van.
Hamarosan folytatom, addig is az összesen 8 fotós közül 4 aktiv igazán a szintéren. Próbálok ebből most nem levonni tanulságokat..
Barta Zsolt dén nem mutatott aktivitást, vagy nem tudok róla, ő az azóta megszűnt Nessim Galériának volt oszlopos tagja. Ezzel együtt nem is emlékszem, mikor volt kiállitása.
Czigány Ákos szintén Nessimes, ha jól látom átment a Várfok galériába, de nem látok aktivitást.
Dezső Tamás. Róla épp az imént irtam, a londoni Photographers Gallery-ben lesz kiállitása, ő lesz a következő időszak legismertebb fotósa.
Eperjesi Ágnes ugyancsak aktiv, már idén is jelentős kiállitásai voltak. A tanárként is aktiv alkotó nem vesztette el a lendületét.
Esterházy Marcell főleg Párizsban ismert, kétségtelenül igen aktiv és fontso helyeken van jelen egyedüli magyarként.
Fabricius Anna az egyik legnagyobb reménységként számon tartva úgy tűnik, mégse tudja áthidalni az itthoni pangást, kiállitása nem volt, a honlapja nem elérhető.
Gábor Enikő szintén nem mutatott semmilyen aktivitást, kicsit úgy tűnik, számára az a kiállitás volt élete csúcspontja.
Gerhes Gábort nem kell félteni, immár hosszú évek óta folyamatosan alkot, kiállit, jelen van.
Hamarosan folytatom, addig is az összesen 8 fotós közül 4 aktiv igazán a szintéren. Próbálok ebből most nem levonni tanulságokat..
2015. április 14., kedd
Tuija Lindström kiállitása a párizsi svéd intézetben
Na igen, ez a dolog is billeg kicsit a közhely határán. Merthogy milyen képeket várnánk a svédektől? Visszafogottat, kicsit esetleg sötétet is, feltétlen fekete-fehéret. Erre itt van ez a hölgyemény, és pontosan megfelel ennek. Sőt.
Azonban van egy bibi. Ugyanis ezek a képek jók. Igen, valóban nem sok minden történik rajtuk, mint ahogy egy művészfilmben sem várunk robbanásokat minden percben. Az biztos, hogy jól hozza az érzékenységet, egy éppen érzékelhető melankóliát, amire amúgy semmi joga, hiszen nem a magányról szólnak a képei. Na jó, nem teljesen a magányról szólnak, mivel csak hosszú percek nézelődése után érezzük meg a csipetnyi egyedüllétet. Na jó, azért a magányról is szólnak a képek, de egyáltalán nem csak arról. Rám mégis hatottak a képek, olyannyira, hogy még a pulóveremet is felhúztam és meglehetős örömmel vettem tudomásul az épület előtt, hogy már süt a nap. El lehet merülni a világában, ezért feltétlen jár az ajánlás.
Azonban van egy bibi. Ugyanis ezek a képek jók. Igen, valóban nem sok minden történik rajtuk, mint ahogy egy művészfilmben sem várunk robbanásokat minden percben. Az biztos, hogy jól hozza az érzékenységet, egy éppen érzékelhető melankóliát, amire amúgy semmi joga, hiszen nem a magányról szólnak a képei. Na jó, nem teljesen a magányról szólnak, mivel csak hosszú percek nézelődése után érezzük meg a csipetnyi egyedüllétet. Na jó, azért a magányról is szólnak a képek, de egyáltalán nem csak arról. Rám mégis hatottak a képek, olyannyira, hogy még a pulóveremet is felhúztam és meglehetős örömmel vettem tudomásul az épület előtt, hogy már süt a nap. El lehet merülni a világában, ezért feltétlen jár az ajánlás.
2015. április 10., péntek
Dezső Tamás a londoni Photographers Gallery-ben
Na ez az a pont, amikor az embernek eláll a lélegzete, és bár mi magyarok hiresek vagyunk az egymás iránti utálatukról, ez a jelenség felette áll ennek. Nem viccelek, annak az esélye, hogy valaki bekerül a Photographers Gallery-be, kb annyi, mint hogy csináljon egy olyan hires autós műsort, mint a Top Gear. Nemcsak azért lehetetlen, mert egyébként is az, hanem mert ilyenről maximum álmodni lehet.
Pedig voltak már előjelek. Kezdjük ott, hogy hősünk ott volt a Várban amikor Baki Péter 20 magyar fotóst válogatott be. Azazhogy nem csak hogy ott volt, de pl. György Péter neki irta a legemlékezetesebb szöveget is. A képei pedig valahogy oda valók voltak, sőt.
Mi a titka? A befektetett munka. Mindannyian azt gondoljuk, hogy keményen dolgozunk, de ő nem volt rest a 8. kerületben nem cigányokat fotózni, hanem megtalálni azt a lakókocsit, amit már unásig ismerünk, és kihozni belőle valami gyönyörűséget. Amikor a fél ország azon vitázik, hogy Canon vagy Nikon, ő továbblépett, és középformátumra fényképez. Honnan találta ki? És honnan volt pénze rá? És aztán hogy jutott el abba a romániai faluba, amit elárasztottak? És más miért nem járt ott?
Szóval lehet szépiteni a dolgokat, de ő most teljesen megérdemelten állit ki egy fotószentélyben, Londonban. Legyünk büszkék rá... és dolgozzunk többet...
Pedig voltak már előjelek. Kezdjük ott, hogy hősünk ott volt a Várban amikor Baki Péter 20 magyar fotóst válogatott be. Azazhogy nem csak hogy ott volt, de pl. György Péter neki irta a legemlékezetesebb szöveget is. A képei pedig valahogy oda valók voltak, sőt.
Mi a titka? A befektetett munka. Mindannyian azt gondoljuk, hogy keményen dolgozunk, de ő nem volt rest a 8. kerületben nem cigányokat fotózni, hanem megtalálni azt a lakókocsit, amit már unásig ismerünk, és kihozni belőle valami gyönyörűséget. Amikor a fél ország azon vitázik, hogy Canon vagy Nikon, ő továbblépett, és középformátumra fényképez. Honnan találta ki? És honnan volt pénze rá? És aztán hogy jutott el abba a romániai faluba, amit elárasztottak? És más miért nem járt ott?
Szóval lehet szépiteni a dolgokat, de ő most teljesen megérdemelten állit ki egy fotószentélyben, Londonban. Legyünk büszkék rá... és dolgozzunk többet...
2015. április 6., hétfő
Pieter Hugo a Fondation Henri Cartier-Bressonban
Na jó, végülis nem kerülhetem meg mindig a feladatot. Úgy terveztem, hogy egyszerűen nem irok erről, de most mégis.
Az van ugyanis, hogy a franciáknak fontos Afrika, mivel francia gyarmat volt, és a mai napig nagyon erősek a kapcsok. Amikor pl. francia cégnél dolgoztam, volt egy csaj Reunion-ról, ami egy kis sziget Madagaszkár mellett, és neki nem kellett magyaráznia, mit keres Párizsban, nekem meg igen. Elég végigmenni Párizs külvárosában: na nem is folytatom - bár istenit ettem egy bambara (!) nyelvű vezetésével mindössze 2 euróért.. Szóval a képlet egyszerű: ők tudnak franciául, meg is próbálnak tetszeni a franciáknak, tehát foglalkoznak velük, pont mintha erdélyi magyarokról irnék. Csak az a helyzet, hogy engem személy szerint nem érdekel Afrika: köszönöm, elég volt amit láttam belőle - és az persze nagyon kevés volt. Tunéziában a robogókölcsönző srác, aki egyszerűen "demain, c'est demain" jelszóval (holnap? hát az vagy eljön vagy nem) nem hajlandó több napra járművet adni, a 10 éves kissrácok, akik erőszakosan letámadnak a bazár bejáratánál, pedig abszolút semmit sem akarok venni, az irtózatos meleg miatti tespedség, lepukkant házak mindenhol, és újra és újra az erőszakos kéregetők, az erőszakos büfések, járókelők, gyerekek, akik a kezedbe nyomják a műanyag vackukat, hogy aztán két saroknyit kövessenek fél euróért, a taxisok, akikkel fél órát kell orditozni, hogy értelmes áron elvigyenek, és legalább kétszer ott is kell hagyni, de még igy is kicsit többet fizetsz, mint amennyit kéne, szóval köszönöm nem, akkor inkább maradok itthon, és legalább megúszom a halom betegséget, ami ott tombol.
De van egy másik Afrika is, csak ahhoz nem turistaként kéne közeledni, ahhoz egy kicsit le kéne lassulni, nem várni semmit tőlük de nagyon megértőnek lenni. Nekem most ez még nem megy - sajnálom, és sanyargathatnám magam emiatt, ehelyett legyen vezeklés ez a bejegyzés és a kiállitáson eltöltött óra. Ők is csak a körülményeik rabjai, és hát nem tehetnek róla hogy olyanok a körülményeik. De ez is csak duma, ha valaki arra jár, nézzen be és lehetőleg ne gondoljon semmit. Úgysem fogja tudni megállni.
Az van ugyanis, hogy a franciáknak fontos Afrika, mivel francia gyarmat volt, és a mai napig nagyon erősek a kapcsok. Amikor pl. francia cégnél dolgoztam, volt egy csaj Reunion-ról, ami egy kis sziget Madagaszkár mellett, és neki nem kellett magyaráznia, mit keres Párizsban, nekem meg igen. Elég végigmenni Párizs külvárosában: na nem is folytatom - bár istenit ettem egy bambara (!) nyelvű vezetésével mindössze 2 euróért.. Szóval a képlet egyszerű: ők tudnak franciául, meg is próbálnak tetszeni a franciáknak, tehát foglalkoznak velük, pont mintha erdélyi magyarokról irnék. Csak az a helyzet, hogy engem személy szerint nem érdekel Afrika: köszönöm, elég volt amit láttam belőle - és az persze nagyon kevés volt. Tunéziában a robogókölcsönző srác, aki egyszerűen "demain, c'est demain" jelszóval (holnap? hát az vagy eljön vagy nem) nem hajlandó több napra járművet adni, a 10 éves kissrácok, akik erőszakosan letámadnak a bazár bejáratánál, pedig abszolút semmit sem akarok venni, az irtózatos meleg miatti tespedség, lepukkant házak mindenhol, és újra és újra az erőszakos kéregetők, az erőszakos büfések, járókelők, gyerekek, akik a kezedbe nyomják a műanyag vackukat, hogy aztán két saroknyit kövessenek fél euróért, a taxisok, akikkel fél órát kell orditozni, hogy értelmes áron elvigyenek, és legalább kétszer ott is kell hagyni, de még igy is kicsit többet fizetsz, mint amennyit kéne, szóval köszönöm nem, akkor inkább maradok itthon, és legalább megúszom a halom betegséget, ami ott tombol.
De van egy másik Afrika is, csak ahhoz nem turistaként kéne közeledni, ahhoz egy kicsit le kéne lassulni, nem várni semmit tőlük de nagyon megértőnek lenni. Nekem most ez még nem megy - sajnálom, és sanyargathatnám magam emiatt, ehelyett legyen vezeklés ez a bejegyzés és a kiállitáson eltöltött óra. Ők is csak a körülményeik rabjai, és hát nem tehetnek róla hogy olyanok a körülményeik. De ez is csak duma, ha valaki arra jár, nézzen be és lehetőleg ne gondoljon semmit. Úgysem fogja tudni megállni.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)