2019. november 10., vasárnap

A Mome fotó Ma diplomásai

Szép szines füzetet kaptam az Art Marketen az idei fotódiplomások munkáiról. Nincs túl jó véleményem az iskolarendszerű oktatásról, a hazai oktatásról még annyira sem, de ez az anyag sem győzött meg az ellenkezőjéről. Persze kritizálni könnyű...
Bánhegyesy Antal fotóriportjában romániai ortodox templomépitéseket fotózott, szerinte több, mint 4000 templom épült 1989 óta. A fotók valóban dokumentálják a jelenséget, de nem igazán értem, miért lett ez egy diplomamunka? A képek semmivel sem tűnnek többnek, mint egy fotóriporter egy nap alatt készitett sorozata...
Bilak Krystina filozofikus képei már jobban közelitik a témát. Szerinte a fotót a működésükön keresztül kellene megértenünk. Képeit jellemzően nem is kamerával késziti. Elmélete tetszetős, ugyanakkor a képek abszolút semmit sem mutatnak, amire 2019-ben felkapnám a fejem.
Bolla Szilvia is kamera nélkül készit képeket, ő plexiüvegre viszi fel a fényérzékeny réteget. Az anyagszerűség érdekli, és nem tudom megitélni, hogy hoz-e újat ez a sorozat, mint ahogy azt se, hogy valójában miről szól. Ez nem feltétlen baj, majd a következő évek megmutatják, hogy bele kellett volna látnom bármit is.
Sivák Zsófia magyarországi romákról készitett képei valóban nem az ezerszer látott kliséket puffogtatják újra. A bemutatkozása szerint őt az érdekli, hogy ne a nyomort mutassa meg. Ez sikerül is neki, de a képei semmi olyat nem mutatnak, ami egy pillanatra is lekötne.
Szalai Dániel sorozata a galambok okozta problémákkal foglalkozik. Ha akarom, még viccesnek is látom a témát.
Szalai Eszter a múlt és a munka meghatározó szerepét keresi a Csepel Művek éjszakai fotózásában. Úgy érzem, a képek sokkal inkább illusztrációk egy szöveghez, mint önálló alkotások.
Szatmári Sára lomtalanitásról készitett fotókat.
Szitás Janka a női boxról készitett képeket, és érdekes módon ezek a képek hitelesek és érdekesek.
Sztrehalet Oxána a nőiségről készitett elgondolkodtató, de főképp látványos képeket. Nála valóban a vizualitás az, ami vonzza a szemet.
A 9 alkotó közül a diplomamunkájuk alapján 3-4 értékelhető anyagot láttam, persze rögtön hozzáteszem, hogy nagyon felszines módon, csak az újságot lapozva, illetve ahol lehetett, a megadott weblapot megnézve. Az is igaz, hogy nagyon nehéz újat mondani ebben a témában, és egy sorozat azért még kevés az igazi értékeléshez.
Másfelől meg azt gondolom, hogy napjaink fontos témái: felmelegedés, robotizáció, női pluszmunkák, egyáltalán, egyenjogúság, emberi jogi küzdelmek, a technológia mindenhatóságába vetett hit, satöbbi. Ehhez képest a galambok vagy templomok fotózása abszolút érdektelen..

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése