Ideje tisztáznunk az alapokat. Mi ez az egész művészetdolog, miért fontos és miért kell hogy érdekeljen ez engem? Nem kell misztikumot emliteni és Csontváry sem téma. Röviden és egyszerűen: ez egy kifejezési forma. Minden emberben felmerül, hogy ami történik vele nap mint nap, azt valahogy elmondja másoknak is. Végülis erre van a Facebook, nemigaz? Szomorú vagyok, megirom, boldog vagyok, azt is. Láttam egy szép kutyát, lefotóztam. Ez egy baráti csevej. Lehet fellengzős szavakat használni, de alapvetően arról van szó, hogy van egy érzésem, és azt elmondom a haveroknak. A kérdés csak az, mivel mindenkinek vannak gondolatai, hogy miként mondom el a haveroknak. Irok egy emailt, felhivom, és ha ezen túlvagyunk, akkor jöjjenek a szofisztikáltabb módszerek: irhatok egy dalt, irhatok egy novellát, verset, fotózhatok fekete-fehérben vagy festhetek. Ennyire egyszerű. Az összes többi mellébeszélés meg marketing. Persze mondhatod, hogy és akkor mi van, ha semmilyen mondanivalóm sincs, de mégis művész vagyok? És mi van akkor, ha festek egy zöld pacát, akkor mit akartam elmondani?
Álljunk át a másik oldalra, a befogadóéra. Miért nézünk képeket? Háát, gondolom azért, mert elárasztanak velük. Nyisd ki az internetet. Vagy a tévét. Nem is tudsz elbújni a képek elől, mégha nincs is tévéd, nem internetezel, akkor is gondolom van telefonod, amin már alapból van háttérkép, a munkahelyen... Nem is folytatom, épp az a legnagyobb baj jelenleg, hogy túl sok a kép, és az emberek már nem akarnak olvasni se, csak a képeket nézni. No de miért nézünk művészeti képeket? Ha követem a gondolatmenetemet, akkor azért, mert bár mi is gondolkodunk, vannak érzéseink, de rájövünk egy ponton arra, hogy másoknak is van, és az érzéseiket már ki is fejezték valahogy. Na nem arra gondolok, amikor géppisztollyal lövik szét a szerkesztőséget, hanem arra, hogy szinte megszámlálhatatlan ember előttünk már ugyanazt amit mi, vagy nagyon hasonlót átélt. Mi? Azt mondod, hogy a te érzésed teljesen egyedi? Jó, akkor próbálj meg valamit mondani a szerelemről, ami nincs benne Shakespeare életművében. Jó, még a Káma Szutrát is hozzáteheted. Lehet, hogy nem úgy mondták, ahogy hallani akarod, talán nem is értenék meg, miért gond, hogy nem jelölte vissza a tagelésed, csak legyintenének, hogy nőügy, de ne gondold, hogy másoknak alapvetően különbözik az élete a tiedtől.
Jó, akkor most lépjünk tovább, mert most nehéz gondolat következik: ennek az egésznek semmi köze ahhoz, ami most körülöttünk zajlik. Úgy értem, semmi. Nem, nem érted, semmi. Mi történik most? Van egy művész, van neki egy gondolata. Attól függően, hogy mennyire ismert művész (mert ha ismert, nem csinálhat mást mint amivel befutott), milyen galériával van megállapodása, és hol helyezkedik el a művészeti táplálékláncban, attól függően különböző mértékben, de szinte biztos, hogy a gondolatát nem fogja tudni elmondani. Egyrészt mert senki sem értené, másrészt meg a művészet az egy zárt világ, pénzzel és önkényurakkal, akik mindent megmondanak és kész. Nem hiszed? Ok, mire való egy galéria? Nem nyert. A galéria arra van, hogy pénzt hozzon a tulajdonosnak. Igen, pont úgy, mint egy acélgyár. Bemegy az alapanyag, kimegy a késztermék és a pénzből jól élünk. A galériát nem az érdekli, hogy ki mit gondol, vagy hogy a művész mennyire értékes gondolatokat talált ki, hanem az, hogy a művész neve eladja-e majd a műalkotásokat, amiből neki pénze lesz. Nem állitom, hogy mindenki igy működik, vannak akik a pénzt letojva máshogy gondolkodnak, de a többség ilyen. A művész pedig nem egy önzetlen gondolkodóművész, akit érdekel a világ sorsa, hanem ugyanolyan ember, mint mi: talán van lakása, hitele, szeretne egy jó nőt és egy sportkocsit.
Ez az ellentmondás az, ami végső soron a művészeti életet mozgatja. Picasso, aki sokak szerint nagy művész, két kastélyt tartott fenn, egyet Párizs mellett, egyet a Cote D'Azur-ön, volt egy sportautója, egy Hispano-Suiza, és hát a nők.. Emellett azért tegyük hozzá, hogy voltak gondolatai is, tehát ő mindkét példába beleillik..Hiszen ő tényleg olyat hozott létre, amit előtte még senki. De vajon hány ilyen ember van?
2015. január 10., szombat
2015. január 6., kedd
Rippl Rónai és Maillot barátsága a Nemzeti Galériában
Rippl-Rónai szépen beleilleszkedik abba a
trendbe, amely (mondjuk) Munkácsy-val kezdődött, aki olyannyira Párizsban élt,
hogy a felesége is francia volt, és amint az akademizmus elkezdett
visszaszorulni Párizsban, a festők tömegével utaztak ki tanulni és
tapasztalatot szerezni. Nem csak tőlünk, a csehektől, oroszoktól, októl,
mindenhonnan. Abban az időben Párizs volt a művészeti élet központja, és
egyáltalán nem véletlen, hogy pl. az impresszionizmus is onnan indult. Mindezt
csak azért emlitem, mert akkoriban természetes volt az, ami ma egyre kevésbé,
vagyis hogy a festőknek világot kell látniuk, tanulniuk kell az itthoni
tanulmányaik végeztével is. Éppen ezért Rippl-Rónai és Maillol barátsága a
világ legtermészetesebb dolga volt, hiszen Rippl-Rónai kezdett befutni
Párizsban, senki sem értette, amikor 1902-ben hátat forditott Párizsnak és
visszajött Budapestre.
A Nemzeti Múzeum tárlata rögtön az elején
jó értelemben sokkolja a látogatót, amikor a női portrékkal bemutatja, mennyire
hasonlóan festettek. Persze hozzá kell tenni, mint szinte mindig, hogy
Maillol-tól azért nem éppen a főművei érkeztek Pestre, már csak azért sem, mert
Maillol ugye szobrászként lett végül hires, bár a grafikától a szőnyegig szinte
minden stilusban kipróbálta magát. De ettől még a kiállitott anyag nagyon szép,
a világitás pazar, a párhuzamok érthetők. Kicsit később, az egyenes részben
kevésbé érthető a sok Rippl-Rónai grafika, én értem hogy sok volt belőlük a
raktárban..No de minek rosszindulatúskodok én itt. A kiállitás kifejezetten
nézhető, és tényleg a barátságukra koncentrál,
szerencsére a sok pointilista Rippl-Rónai csak az utolsó terembe került.
Ma már nehéz elképzelni, hogy volt idő,
amikor nem volt napi 3 repülőjárat Párizsba, amikor a vendégségbe menés több
hónapot jelentett, és a franciák is nyitottak voltak a magyar művészre.
Nosztalgiának remek ez a kiállitás, és a képek szinvonala is megfelelő. Néhány
részlet csak a legelvetemültebb rajongóknak lesz érdekes, de ez egyáltalán nem
zavaró. Jó lenne folytatni ezt a sorozatot, kiváncsian várom a továbbiakat.
2015. január 5., hétfő
Rockenbauer Zoltán: apacs művészet könyvajánló
Rockenbauer Zoltánt iróként a
Halandó Múzsa kötetével ismertem meg, és egyből nagyon magas polcra is került.
A Csinszkáról szóló könyv ugyanis élvezetes olvasmány, emellett tele van
adatokkal, olyan infókkal, amikről máshol nem olvasunk, és mégis, a legkevésbé
sem szenzációhajhász, sőt inkább visszafogott, mégsem unalmas. Tanitani kéne,
no.
Az emlitett úr amúgy
művészettörténész, és pár éve ő állitotta össze Márffy katalógusát a Kogartnál.
Aki valaha látta a 14000 ft-os, kiváló papirra gyönyörű nyomtatásban megjelent
anyagot, az biztosan elraktározta a nevet. A Nyolcak kiállitásban is
kurátorkodott, igy mostani könyve a legkevésbé sem tekinthető meglepetésnek.
Azazhogy mégis, de máshogy.
A cimmel nem vagyok kibékülve. Apacs
művészet, Adyzmus a festészetben és a kubista Bartók a teljes cim, ebből az
érdeklődő legfeljebb az apacs művészetet látja, és vajon mire fog gondolni? A
Nyolcakra nem, pedig róluk szól a könyv. De lépjünk tovább gyorsan, mert két
olyan élménnyel ajándékozott meg a könyv, ami nem mindennapi. Az egyik az, hogy
a Nyolcak művészetét végre a társművészetek felől is bemutatja, vagyis az
irodalom, tánc, zene oldaláról is, amiről eddig nem sokat tudhattunk - finoman
szólva. Mi köze Bartóknak a Nyolcakhoz - kérdeztem, de a könyvben igen kimeritő választ kaptam. De nem csak
Bartók a meglepetés, hanem egy egész sor ember, akik ilyen-olyan módon részt
vettek a Nyolcak kiállitásain vagy szellemi munkájukban, pl. Bölönyiről sem
sokat hallottam eddig. S bár jól ismerjük a századelő kávéházi kultúráját, Ady
mondataival is tele vagyunk már, mégis, ebben a kontextusban ez mégis új. A
könyv egészen egyértelművé teszi pl. hogy miért és mikor alakult ki a
Párizsimádat, ami teljesen meghatározta pl. a Nyolcak művészetét. Talán
összeállt a fejekben ez már korábban is, de ilyen világosan szerkesztve, tele
adattal ez az első könyv, amelyben ezt a történetet szivesen is olvasom, és
nemcsak jegyzetelésre szánt szakszövegnek szánom. Különösen Ady szerepével
foglalkozik sokat a szerző, ami nem is meglepő a költőfejedelem hatását
tekintve, de mindig kontextusban vizsgálja tárgyát, és részletesen beszámol
mindenkiről, aki kapcsolatba került vele. Kifejezetten művészettörténeti
szempontból vizsgálja pl. Berény Bartók portréját és az Ady portrékat, ami
ilyen összefüggésben eddig nem volt ismert.
A másik reveláció Kassák. Kassák és
a Nyolcak. Már az, hogy megemliti az Egy ember élete könyvet, nagyon jó, de
továbbmegy, vitatkozik az állitásaival, és konkrét dokumentumokat hoz fel
igazául, mindig hozzátéve, hogy nem biztos, hogy az történt, amit ő leir.
Rockenbauer nem igazságot tesz hanem élvezetesen adagolja az információkat, és
az olvasóra bizza, hogy mindebből miket szűr le magának. Pont mint a
pointilizmus: apró indformációpontokból épiti fel a teljes képet, de ezek a pontok
összefüggenek, és egymás mellett egységes képet adnak. S hogy mi ebben a
fantasztikus? Hát az, hogy eddig bennem Kassák teljesen elszeparálódott
mindenkitől, ő külön volt, és volt mindenki más. Most meg arról olvastam, hogy
pl. Tihanyival csinált egy kiállitást. Ilyen értelemben időben feltétlenül
kapcsolódik a Nyolcakhoz, mégha stilusilag nem is túlzottan. Nagyon korrekt
abban is, hogy megemliti, Kassák nem volt oda Párizsért, bár egyszer járt ott,
de nem volt pénze igy nem tudott művelődni se, erejét a létfenntartás kötötte
le.
Ez egy olyan könyv, melynek minden
mondata mögött kutatómunka van. Érezhető, hogy a szerző átgondolta, hogy miről
fog irni de nem egyoldalúan, a tények elferditésével akar hatást kelteni.
Többször megemliti, hogy xy beszámolója szerint, de z ezt igy és úgy irta le.
Sokatmondó a 100 oldalas hivatkozáslista is a könyv végén. Tehát összefoglalva
ezt a könyvet könnyű olvasmányként, kanapén elnyúlva is olvashatjuk, ugyanakkor
szakkönyvnek is kiváló, ez pedig ötös osztályzatot érdemel.
Sajnos a mai könyvkereskedelem
egészen elképesztő. Két héttel karácsony előtt az Irók boltjában még nem volt
ott a könyv, pár nappal karácsony előtt pedig már az utolsó előtti példányt
vittem el. A Nemzeti Galériában kirakták a könyvet: egy hátsó polc aljára,
félig eltakarva, egészen biztos, hogy csak az látja meg, aki a teljes
polcrendszert végignézi. Ennyit erről. Ettől függetlenül ez egy kötelező könyv,
nem lennék meglepve ha az év kedvenc könyve lenne.
2015. január 1., csütörtök
Kedvencek
A blog szempontjából is érdekes lehet, hogy most éppen kiket
tartok igazán jónak, kiválónak, barónak és ütősnek a művészeti palettáról.
Hiszen ha valaki neadjisten azt gondolná, hogy felnézek pl. Goyára, akkor már
most el is hagyhatja e lapokat. Ellenben..és itt jön most egy 200 oldalas
lista.
Szűkitsünk: ami az izmusok és Picasso előtt volt, az
nagyrészt érdektelen, jó persze Boticelli meg Monet, de valahol határt kell
húzni. Persze én is megtanultam művészettörténetből, hogy ha egy képen Mária
térdel, és egy angyal áll mellette, akkor az egy angyali üdvözlet képtipus, és
valójában szó sincs semmiféle beszélgetésről, csak arról, hogy isten megüzeni
Máriának, hogy gyereke lesz, Mária pedig elfogadja ezt. Nincs semmi bajom
ezzel, meg nagyon tetszik is, csak hát 17 évesen egy lány ágyában hogy úgy
mondjam, megdőlt a szüzen teherbe esés elmélete, hagyjuk is.
A (z egyik) legnagyobb kedvencem David Meisel. Na ez a baj
az itthoni meg a külföldi művészettel, hogy nincs közös pont. Mert ki a túró az
a David Meisel? Akinek mutattam már katalógusát, az most helyzeti előnyben van.
Amúgy egy amerikai fotós, aki repülőről fotóz egészen szürreális látványokat
vagy máskor kórházi eldobott dobozokat, óriási részletességgel és igényességel.
Képein nem lehet eldönteni, hogy mit is látunk, valahogy semmi sem olyan, mint
lennie kéne, a folyó vörös vagy sárga, satöbbi. Mondjuk nem ő a legismertebb
figura a művészettörténetben, az igaz.
Jó, akkor kezdjük a magyarokkal inkább, és előre bocsi ha
kihagyok valakit: Kassáknál kezdem, de egy könyvvel, az Egy ember életével,
amit ha valaki nem olvasott, akkor azonnal szaladjon érte. Nagyszerű
önéletrajz, melyből megtudjuk, hogy a nincstelen melósból hogy lesz jó érzékű
művész, mindezt pedig közvetlenül, nem patetikusan. A Nyolcak szerepét sem
akarom elbagatellizálni, hiszen ők azok, akik először merték felvállalni az
erős, de nem valósághű szineket, és a látvány tényleg magáért beszél. Ha már
Nyolcak, akkor Márffy, ha Márffy, akkor Rockenbauer Zoltán, aki egyrészt a
Halandó múzsa könyvével, másrészt egy egészen újjal, az Apacs művészettel nálam
ott van a legjobbak között. Könyvajánló a következő bejegyzésben róla. Tót
Endre a következő kedvencem, könyve, az Örülök, ha.. ott kell legyen minden
művészetszerető embernél. Ő is, mint annyian, elhagyta az országot, de kint
karriert csinált, és erről vicces és élvezhető könyvet is irt. A művészeti
akciói is figyelemre méltók.
Ha emigráció, akkor Párizs, és egyre több festőről derül ki,
hogy kint járt vagy élt. Riegl Judit és Hantai Simon művészete nagyon közel áll
hozzám, Csernus Tibort imádom, és még nagyon sokakat. Azt hiszem, előbb-utóbb
részletesen is szólni fogok róluk. Igazán kortársak közül most nem emlitek
senkit, lesz még rá alkalom.
A külföldi lista alighanem hosszabb lesz. Bár némiképp
vicces, mert vagy irok hosszabban pl. Sam Francis-ről, vagy senki sem fogja
érteni kire gondolok (ő pl. egy Franciaországban élt amerikai, lásd pl. a
Maeght alapitvány katalógusait). Na igen, a Maeght alapitvány. Imádom, és az
ott lévő kollekcióból tudnék is válogatni. Miró, Klee, Keith Haring hogy
haladjunk az időben, de tényleg annyi jó van. Pablo Helguera könyvét receptre
irnám fel a sok fontoskodó emberkének, ennyire laza, de mégis jó szöveget nehéz
előállitani - és nem mellesleg választ ad arra a kérdésre is, hogy szabad-e egy
művésznek lefeküdnie egy galériással (a válasz nem). Dan Perjovschit szeretem,
laza és odamondogatós. Úgy könnyed, hogy közben amit mond, az kőkemény. A
fluxust, mint irányzatot megkedveltem amióta megismertem, mert ők nem
műtárgyakat akartak létrehozni, hanem a gondolatokat állitották az első helyre.
Ja és tudtak röhögni magukon is, nem utolsó sorban. Az egyik kedvenc művem pl.
igy szól: a művész leüt egy tetszőleges hangot a zongorán. Utána ihlettől
függően ezt ismételheti ameddig a közönség nemtetszését nem nyilvánitja
(megdobálja). Mert akárki akármit mond, a művészet sokszor vicces, és nem igaz,
hogy mindent véresen komolyan kell vennünk.
De csitt: jön Julia Blackmon, aki a gyerekekről készült
elképesztő (és vicces) képeivel mondjuk úgy határeset. Akkor már inkább legyen
Pierre Alechinsky, no de őt meg senki sem ismeri itt. Azért is. Vagy irjam
Gerhard Richtert? De csak az absztrakt dolgait, úgy nehezebb (azért katalógus
van). Cy Twombly, pedig elsőre gyerekrajznak néztem, aztán Londonban a 4*6
méteres képeit már nem.. És sokan mások...
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)