2016. augusztus 28., vasárnap

BBC fake or fortune tv sorozat

Megintcsak azt mondom: ha valaki ezt elmondja nekem, nem hiszem el.. A történet, mármint az enyém egészen nevetséges: amikor a Pompidou központban jártam, felfigyeltem egy Chagall videóra, amit nem vettem meg, mert végülis Chagall csak meglehetősen érintőlegesen érdekel, aztán már itthon mégis rákerestem egy oldalon, mert mostanában jönnek-mennek a letöltőoldalak, és néha érdekes dolgok is előkerülnek. És elő is került egy BBC film. A BBC filmeket pedig nagyon szeretem, mert tárgyilagosak, biztos izléssel készülnek és mentesek mindenféle bulvártól még akkor is, ha mondjuk Warholról van szó, ami már nagy dolog. Mint kiderült, ez a film valójában egy sorozat része, ami már 5 éve megy a BBC-n. A fake or fortune sorozatban bemutatnak egy képet, amely általában igencsak hasonlit egy nagyon hires festő egy képére, és a filmben szakértők sora vizsgálja meg a képet, hogy lehet-e valódi, vagy csak egy gyenge másolat. És ez óriási, mert úgy beszélnek a hamisitásról, hogy közben felkutatják a kép hátterét, és megtanitják pl. azt is, hogy nagyon fontos egy képnél a háttértörténet, a dokumentáció, pl. egy galériából érkező számla, adásvételi szerződés, bármi, ami azt bizonyitja, hogy mikor mi történt egy képpel.
Az igazi sokk persze az, ahogy a képek hátterét felkutatják. Elmennek a festő születési helyére, iskoláiba, persze csak akkor, ha ott vélhetően valami háttéranyagot találnak. Ettől válik a film érdekessé és nem művészettörténet órává, hiszen izgulunk azért, hogy a kép valódi-e.
Nem kevés erőforrást mozgat meg a BBC: minden esetben független laborban vizsgáltatják meg a képet, általában többen is, nem restek Berlinbe menni, ha ott új laboreszközt vezetnek be, és persze mint BBC őket beengedik olyan helyekre is, amikről mi csak álmodhatunk. Csak egy példa: a francia királyné hagyatékából előkerült képnél megvizsgálják, hogy szerepel-e a hagyatéki listában, na persze ehhez némi levéltárazás szükséges..
A BBC azonban, mint emlitettem is, nem bulvártévé, és ez ebben az esetben kiszámithatóvá teszi a dolgokat. A képek legnagyobb részét ugyanis végül eredetinek nyilvánitják, a Lucien Fred képet pl. annak ellenére, hogy a festő már irt egy levelet, miszerint a kép nem az ő műve. A többi esetben is pár perc után elég valószinűnek tűnik az itélet, és a műsoridő nagy része nem a kutatással, hanem festő hátterének bemutatásával telik. De ez legyen a legnagyobb baj, mert pont a Chagall képnél derül ki, hogy a kép hamis, és el is mondják tisztességesen, hogy a felmerülő Chagall képek 90 %-a hamisitvány (mint általában az orosz avantgárdnál).
Számomra külön tanulmányt érdemelne, hogy milyen háztartásokból kerülnek elő a képek, amik a tévébe kerülnek. Az barokkos túlzás, hogy nem szűkölködnek. Az egyik vállalkozó pl. már a 60-as években Aston Martinnal járt, van aki egy valódi kastélyban él, és bár akad, aki nem mutatja meg a házát, azért az előszobából már sokminden látszik (többek között ebben az előszobában eléldegélne egy teljes család nálunk). Véletlenül sem kerül elő meggazdagodott gázszerelő.
Ami nagyon jó a filmben még, hogy bár nem direkt beszélnek a hamisitásról, azért bemutatnak hamisitót, hamis képeket, és azt is, hogy lehet őket leleplezni. Egy képet hamisitani talán nem olyan nehéz, de megfelelő háttéranyagokat gyártani a korabeli technikákkal, na az már egy másik kérdés. Ha mondjuk kiderül, hogy xy galériában megfordult a kép, akkor bizony el lehet menni abba a galériába, és meg lehet kérdezni, hogy tényleg járt-e ott a kép, kinek adták el és mikor. Mert persze Angliában azek a galériák, amik léteztek a 60-as években, azok most is léteznek. Próbálnák csak meg nálunk!
Az is bizonyos, és nálunk nem is meglepő, hogy ebben az országban a képek nagy része hamisitvány. A festők néha saját maguk készitenek listát arról, melyik képük kinél van, igy ha egy kép többször is felbukkan, az elég gyanús. Élő festőnél ez még rendben is van, de mondjuk Paál Lászlónál már nem menne, ezért is figyelik rettentő gyanakvással azokat a bulvárhireket, amikor mondjuk előkerül egy Csontváry. Jó hát előkerült, de nem a Józsi festette az udvarban?
Engem teljesen beszippantott a téma, és az is biztos, hogy bizony nagyon fontos téma ez. Micsoda referencia ez a BBC sorozat! Kötelező megnézni. Uff én szóltam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése