2018. október 27., szombat

Baki Péter interjú a Magyar Narancsban

Először egyáltalán nem értettem ezt az interjút, annyira összevissza, aztán most már nem tudok másra gondolni, mint arra, hogy ez tulajdonképpen a döntéshozók, és főleg O.V. és körének szól, senki másnak. De még igy is meg vagyok döbbenve, arról nem beszélve, hogy fogalmam sincs, azok a "magas helyen lévő emberek" olvasnak-e egyáltalán Narancsot.
Az alaphelyzet a következő: Baki Péter pár éve kitúrta Kőrösi Orsolyát a Mai Manó ház éléről, aki a Capa Központ igazgatója lett. A Capa központ meg ugye az Ernst galériát túrta ki egészen felháboritó módon, egyszerűen azért, mert O. V. megigérte a házi fotósának, hogy csinál egy fotóriporteri múzeumot. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire borzasztó, hogy ezt egy majd 100 éves múzeum megszüntetésével kellett elérni. A Capa központ évi 200 millióból gazdálkodik, míg a Mai Manó a töredékéből, 5-10 millióból. Van még a Magyar Fotográfiai Múzeum, ami történelmi okokból Kecskeméten működik, szintén töredék pénzekből, noha, mivel a Fotószövetség tagok 2 művet ajándékoznak, plusz ott vannak nagyon régi és értékes művek, levelezések pl. Brassaitól stb. Baki Péter úgy került a Fotószövetség élére, hogy előtte egy olyan nő kaparintotta meg a széket (amúgy valószinüleg törvénytelenül), aki egész más irányba akarta vinni a dolgokat, kár, hogy csak botrányt okozott azzal, hogy meghatalmazásokkal, amik vagy törvényesek voltak vagy nem, egyetlen szavazattal lett elnök. Utána mindenki olyan embert akart, aki nem okoz botrányt. Baki Péter olyannyira nem okozott, hogy lényegében minden aktivitást, mindent megszüntetett a szövetségben, és úgy egyezett meg az Otp-vel finanszirozási kérdésekről, hogy abból 0 információt osztott meg másokkal. Ma sem lehet tudni, az Otp mennyivel és miért cserébe támogatja a Mai Manó házat. És akkor még ott van a szintén botrányba fulladt hősök terei fotómúzeum is, ami ugyan meghiúsult végül, de elterjedt egy szerződés, melyben Baki Péter átengedte az Otp-nek a tulajdonjog 85 (vagy 90, már nem emlékszem) %-át.
Most pedig nyilvánvalóan felfelé szólt, amikor azt nyilatkozta, hogy szeretné, ha a fotómúzeum Kecskemétről Budapestre költözne. Ez tényleg jó lenne, ám nem világos, hogy pontosan hova, és miben különbözne az a hely a Mai Manó Háztól.
Természetesen én is azt mondom, hogy jó lenne, ha az állam jobban támogatná a fotózást, ám az is elgondolkodtató, amikor Baki Péter azt mondja: "A rendszerváltás óta eltelt majdnem harminc év alatt sajnos nem sikerült olyan fotográfusokat felmutatnunk, akik kiemelkedő és állandó nemzetközi jelenléttel és ismertséggel birnak..." Ha ez igy van - egyébként ezen lehet vitatkozni - akkor Baki Péter miért nem ezen dolgozik, miért nincs egyetlen szakmai rendezvény sem a Mai Manóban, pedig korábban volt portfolio konzultáció, nemzetközi kapcsolatok stb.?
Azt gondolom, ha több pénzt adna az állam a fotónak, azt nem Baki Péternek kellene cimezni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése