2019. február 24., vasárnap

Szabó Judit Erzsébet: kutatóház kiállitás a Fugában

Jó móka a város eltűnő épületeit fotózni. Egyrészt megvan az itt és most élménye, hiszen vannak jelek, ami alapján várható, hogy egy ház egyszercsak eltűnik, másrészt izgalmas, hogyan kerülnek új házak olyan helyekre, amiknél megszoktuk a korábbi látványt. Emlékszem, mennyire lelkesen mentem én is sokadmagammal lefotózni a Blahán az eltűnő Corvin áruház melletti épületet, noha korábban egyáltalán nem érdekelt (és ami a helyére került, az se váltott ki túlzott érzelmeket). Rengeteg hasonló épületet fotóztam én is, de azért összességében sosem tartottam annyira érdekesnek a honi épitészetet, hogy a fotózásával bibelődjek. Nem úgy Szabó Judit Erzsébet. A 2012-től nyugdijas fotós a Budaörsi út M1/M7 kivezető szakaszánál lévő óriási panelborzalmat fotózta, meglehetősen nosztalgikusan.
Nem tudtam, hogy az a nagy épület a honvédság szomszédságában az MTA Közgazdasági és Regionális Kutatóközpontja volt, illetve egyes részeit még ma is használják. Az 1975-ben átadott épület 12 emeletes, és kutatóháznak hivták. Eredetileg 90 fokkal elforgatva épület volna, de a honvédség elérte, hogy ne legyenek oda néző ablakok. Emiatt viszont az uralkodó szél befúj a szigeteletlen ablakokon, szellőzőrendszer nincs. Ezt nem én mondom, hanem a magyrázó leirásokból olvasom, vagyis az épületet már épitésekor se tartották igazán korszerű valaminek. Talán túlzás is nekrológot irni egy épületről, ami még áll és nem is tervezik lebontani. Igaz, felújitani se, ami nélkül nemigen fogják használni.
Kissé ironikusan megjegyezhetem, hogy semmi gond, úgyis megszűnik hamarosan az Mta, és akkor lehet az épület helyén irodaház, mindenki nagy örömére, esetleg bánatára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése