2015. június 24., szerda

Fotókönyv fesztivál Bécsben



Ha már úgy alakult, hogy korunkban az értelmiségi két dolog közül választhat: vagy elmélyül egy témában, de úgy, hogy egy idő után annyira elmerül, hogy már csak egy nagyon szűk szeletet lát, és már a saját szakterületével sem tud beszélgetni – pl. experimentális fotón belül a 6*6-osra fotózó szürrealisták – vagy vállalja, hogy sok mindenről fog tudni, de keveset. A harmadik út természetesen az, hogy belefásulva az egészbe a legtöbben meg se próbálják követni a dolgokat. Úgy érzem, most ez a tétje ennek a fesztiválnak. A rendezvény ugyanis elénk rak sok szép és kevésbé szép dolgot – és teljesen ránk bizza, hogy ezzel tudunk-e kezdeni valamit. Itt van mindjárt a főattrakciónak beállitott William Klein szereplése: nem hiszem, hogy pl. mindenki, aki ott volt, tudta, hogy ő kicsoda. Nem azért, mert Klein nem lenne hires, vagy valami, csak egyszerűen túl sok az alkotó, és egyáltalán nem biztos, hogy mindenki olvassa a szakirodalmakat (a francia Photo pl. cimlapján hozta egyik képét). Meg aztán, errefelé európában nemigen volt neki semmilyen kiállitása. Az egészből csak azt akarom kihozni, hogy azért ez egy nagy csemege volt, legalább olyan érdekes, mint tavaly Koudelka, csak hát ha megkérdeznének, hogy elmennék-e egy hires atommagtudós előadására, hát hmmm…
A fesztivál amúgy 4 egymás mellett lévő galéria közös ügye, az Anzenberger galéria vezetésével. Meglehetősen sok kiállitó rengeteg könyvét lehet szemezgetni, azonban természetesen egyáltalán nem mondhatjuk, hogy a kínálat átfogó vagy teljes. Vagy ez csak engem érdekel? Na mindegy, lehet, hogy én is szivesen vennék egy top 100-as listát, habár nem lenne könnyű megegyezni..
Egy ilyen fesztiválra mindenki más szándékkal érkezik. Én leginkább az újra nyitott, érdeklődő érdeklőket hiányoltam. Azokat, akiket érdekel a dolog, de nem vágják fejből milyen érzékenységű filmre dolgozott Cartier-Bresson. Szakmabeliekkel találkoztam, fotósokkal találkoztam, galériásokkal, kiadósokkal is, bár hozzá kell tenni, hogy a 10 fok-eső-szél kombinációban én is meggondoltam volna, hogy elindulok-e bárhová..
Ettől függetlenül nem nagyon lehet rosszat mondani a rendezvényről, aki itt nem találta meg a neki tetsző kinálatot, és nem tudott volna elverni többszáz eurót, azt nem is érdekli a fotó…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése