2017. január 20., péntek

Wolf Vostell: concrete traffic

A héten 3 művészeti lap is érkezett, Kölnből, Párizsból és az örök kedvencem New York-ból, az a bizonyos Artforum. Megtudtam, hogy a Tate-nek nyártól új igazgatója lesz, némi francia érzékenységet is magamba szivtam, de azért a kedvencem ez.
Mindig is csodálkoztam, hogy bár rengeteg autó iránt érdeklődő van (hivjuk őket nyugodtan autóbuzinak), akik évjárat szerint fel tudják sorolni az összes Vw összes adatát, de a művészeti életbe ez valahogy nem szivárgott le, vagy csak én nem tudok róla. Volt az a bécsi művész, tanár az akadémián, aki Rolls-Royce-al járt dolgozni, és ott van Keith Haring autófestése (amit mellesleg véletlenül tudtam meg Bázelben, hogy egyáltalán létezik).  Ez nem sok. Pedig miért ne lehetne autóra festeni? Ja igen, a Bmw-nek volt pár autója, amit neves festőkkel festetett le, valóban. És... Picasso-nak rengeteg drága autója volt, Hispano-Suizák, de nem érdekelte a vezetés, csak örült, hogy gyorsan eljuthat akárhová, Warhol taxizott, szóval nem. Nyilván egy csomó csóró művész csak örült volna, ha valaha is lehet autója. Hopp, Yann-Arthus Bertrand-nak van egy képe a France from the air albumban, Armand Fernandez: long term parking, egy betonnal és autókkal kiöntött betontömb, no akkor pár példa mégis van. De hogy egy közelmúltból vett példával jöjjek: Marina Abramovic évekig élt egy Ulay nevű képzőművésszel egy Citroen kisbuszban, és mégse jutott eszükbe, hogy lefessék, vagy bármit módositsanak rajta.
A képen is látható járgány nem egy betontmb 4 keréken, de majdnem. Egy 1957-es Cadillac DeVille, amit egy ilyen formájúra öntöttek ki betonnal. Az autó megmaradt alatta, csak már egy ilyen betömtömbbel nyilván nem mozgott. Pár évvel ezelőtt megtalálták az autót és valamiért úgy gondolták, hogy restaurálni kell. Leengedték a kocsiból az olajat, pár lelkes restaurátor pedig a széttöredezett betont állitotta helyre.
Gondolom az eredeti ötlet az volt, hogy úgyis egyre egyformábbak lesznek az autók, miért ne menjenek elé? A betonból kiöntés pedig természetesen egyszerre jelenti a változatlanságot és a maradiságot. Ügyes műtárgy, és 1970 óta létezik.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése