2018. november 14., szerda

Lengyel avantgárs a Pompidouban - Strzeminski

A Pompidou központ nagyszabású kiállitással emlékezik meg a lengyel avantgárd művészházaspáráról: Katarzyna Kobróról és Wladislaw Strzeminskiről. Bár ironikus, ahogy rögtön az elején az orosz Malevicsről beszél, hogy milyen volt, amikor ellátogatott a lengyelekhez - ugyebár a lengyelek történelmi okokból igencsak utálják az oroszokat...
A tárlat nem csak képeket, hanem objekteket is megmutat, sőt egy korabeli rádiófelvételen is hallhatjuk (lengyelül), hogy beszélnek. Ezzel együtt Wladislaw képei erős Malevics hatást mutatnak, épp ezért meglehetősen érdektelenek is.Habár ez egy kicsit erős megállapitás, de igy együtt látva Katarzyna képeivel, azt kell mondjam, mig a férj Malevics hatása alá került, addig a felesége látszólag apró semmiségeket alkotott, szines és ötletteli dolgokat, amik azért nem rengetik meg az univerzumot látszólag. De főleg a kort is figyelembe véve mégis érdekes elképzelések. Itt van pl. ez:
Később a férje kijött a Malevics korszakából, és azon túl, hogy számomra értelmezhetetlen bútorkezdeményeket hozott létre, valóban izgalmas képeket alkotott, és mivel az életmű egészen sokáig gyarapodott, terjedelmes, de tartalmas életmű jött létre. Érdekes, hogy pl. Miró hatását látom, de mondjuk Braque-ét, Picasso-ét nem.
Összességében érdekes kiállitás, de azért messze nem kihagyhatatlan, nehéz követni a váltásokat az életművekben, és elég furcsának éreztem az orosz párhuzamot, mégha Párizsból talán ez egy logikus összevetés is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése