2019. március 5., kedd

Vasarely a Pompidou központban

Semmi mellébeszélés: teljesen megváltoztattam a véleményemet Vasarely-ről a kiállitás megnézése után. Mindezt pedig arról az emberről, akit mindannyian jól ismerünk, akinek múzeuma van a Flórián téren (jó, Szentlélek tér, a lényeg, hogy az Árpád hidnál), akiről biztos vagyok benne, hogy már százezerszer láttunk képeket, kiállitásokat, bármit. Pedig egy frászt láttunk.
Ez itt a sor, akik mind Vasarely képeiért jöttek. Csak amolyan jelzésként emlitem, hogy kik voltak eddig a Pompidou tetején, húzónévként: Picasso, Dali, Jeff Koons, Cy Twombly, a legnagyobb nevek, akik közé most már Simon Hantai is bekerült. És akkor jön Vasarely. Először azt gondoltam: hát jó, tényleg jópofák az optikai torzitásai, a sikból kiemelkedő gömbformák meg minden, de azért tényleg ekkora sztár lenne ő? Bármikor jártam Óbudán a Vasarely múzeumban, kissé ásitozva jöttem ki. Úgy értem, tényleg jópofák a geometriai dolgai, meg tényleg ötletesek, de úgy voltam velük, mint Amerigo Tot-al: jópofa, meg aranyos, de azért nagyon messze van attól, amit ma gondolunk a művészetről. Az sem segitett, hogy annyi helyről jöttek szembe a rossz minőségű reprodukciói, hogy teljesen elkoptatták már a képeit.
Most kaptam egy jobbegyenest, ugyanis Vasarely nem csak hogy óriási hatással volt a korának művészetére, hanem amit csinált, az teljesen egyedi volt. Megmagyarázom. Az a helyzet, hogy őszintén szólva untam a képeit. De ezen a kiállitáson nem azok a képek vannak, mint Óbudán. Európa szerencsésebb feléről érkeztek a képek. Bázel, München, London, és privát gyűjteményekből is, amikbe nemigen kapnék meghivót. Ezek a képek pedig egészen mások, fantasztikusak. A szinek erőteljesek, az ötletek ülnek,a világitás pedig annyira kifogástalan, hogy nem is jutott más először eszembe, mint a wow. Micsoda képek! Hol voltak ezek eddig? A választ persze tudjuk: Vasarely nem a magyar gyűjtőknek alkotott, hiszen Párizsban dolgozott. Képei a legmenőbb gyűjteményekbe kerültek, ahol azonnal el is tűntek a nyilvánosság elől. Amit Pesten látunk, az nem az.
Emelett az is fontos, hogy Vasarely szinte megszámlálhatatlan épületen hagyta ott a nyomát. Én mondjuk azt se tudtam, hogy ő tervezte a Renault autók logóját, de emellett rengeteg irodabelsőt, sőt homlokzatot tervezett, vagy boritott be műveivel. Néhány monitoron csak ezek az alkalmazott művek mentek, és amellett, hogy néha-néha megjelent 1-1 magyar épület, mint pl. a győri szinház, a legtöbb épület a németeknél van.
Ezeket persze tudtuk, és persze, hogy a képei számtalan albumon, sőt cd boritón és könyvön is ott vannak, de az biztos, hogy én ezeket a képeket, ilyen szépen világitva, igy együtt én még nem láttam. Azt hittem, hogy ez lesz a legunalmasabb kiállitás Párizsban, és hopp, a legérdekesebb és legfontosabb lett. Azonnal vegyetek repjegyet mert ezután máshogy fogunk Vasarely-ről beszélgetni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése